دسته‌بندی‌ها

  • منتشر شده در دوشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۴
قیام امام حسین در برابر یزید چه نتایجی داشت؟کلاس ششم

قیام امام حسین در برابر یزید چه نتایجی داشت؟کلاس ششم را از سایت نکس ایران دریافت کنید.

هدیه های آسمان : درس 6 سرور آزادگان

درس 6                     سرور آزادگان

1- در عصر عاشورا چه کسی از امام حسین (ع) خواست تا به میدان جنگ برود ؟

قاسم برادرزاده ی امام حسین (ع)

2- قاسم در چند سالگی به شهادت رسید ؟ چهارده سالگی

3- علّت قیام امام حسین (ع) چه بود ؟ زید آشکارا دین اسلام و حضرت محمّد (ص) را مسخره می کرد . فساد او در مردم نیز اثر گذاشته بود . یزدی می خواست دین اسلام را ریشه کن کند و آن را نابود سازد. از این رو امام حسین (ع) در برابر یزید قیام کرد.

4- یزید چگونه مردی بود ؟

یزد اهل کارهای زشت و ناپسند بود و به نماز اهمیّت چندانی نمی داد و احکام دینی را رعایت نمی کرد . دین اسلام و حضرت محمّد (ص) را آشکارا مسخره می کرد.

5- امام حسین (ع) بعد از این که فهمید یزید به حکومت رسید چه فرمود ؟

فرمود : « وای بر اسلام که به حاکمی چون یزید گرفتار شده است.»

6- هدف امام حسین (ع) از قیام خود چه بود ؟

امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امّت جدّش

7- امام حسین (ع) به یاران خود درباره ی هدف از قیامش چه فرمودند ؟

همانا من برای اصلاح امّت جدّم قیام کرده ام . من می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.

8- سر انجام امام حسین (ع) و یارانش در چه تاریخی به شهادت رسیدند ؟

روز دهم ماه محرّم سال 61 هجری

9- بعد از پیامبر ، ... معاویه ... به جنگ با امام علی (ع) که جانشین پیامبر بود برخاست.

10- بعد از امام علی (ع) ... فرزندش امام حسن مجتبی (ع) ... به امامت رسید.

11- معاویه در سال ... 60 هجری ... از دنیا رفت .

12- بعد از معاویه ... پسرش یزد... به خلافت رسید.

13- در روز ... دهم محرم ... سال 61 هجری امام حسین (ع) و هفتادو دو تن از یارانش در ...صحرای کربلا... به شهادت رسیدند.

گفت و گو کنید                        صفحه 28

شما به عنوان یک نوجوان مسلمان برای زنده نگه داشتن نام امام حسین (علیه السّلام) چه کارهایی انجام می دهید ؟

دروغ نمی گوییم،در برابر دشمنان اسلام ایستادگی می کنیم ، امر به معروف و نهی از منکر می کنیم ، برای زنده نگه داشتن دین اسلام دست از تلاش بر نمی داریم.

کامل کنید                                صفحه 29

پاسخ سؤالات زیر را به ترتیب اعداد داده شده از راست به چپ در جدول قرار دهید ؛ سپس حروف را به ترتیب کنار هم بخوانید. رمز جدول ، یکی از سخنان امام حسین (ع) است.

1- نام خواهر امام حسین (ع) ؛ پیام رسان کربلا. ( 4-7-12-13) زینب

2- جاری شدن اشک از چشم ها (3-2-17-1) گریه

3- وقتی به هم می رسیم ، به یکدیگر می گوییم ............. (16-20-14-8) سلام

4- تعداد جزء های قرآن کریم . (6-12) سی

5- زیاد نیست . (15-11) کم

6- اولین ماه از فصل زمستان. ( 24-23) دی

7- شکلی که سه ضلع دارد. (18-19-10-9) مثلث

امام حسین (ع) می فرماید : هرگز کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمی کند.

به نظر شما این جمله چه ارتباطی با موضوع درس دارد ؟ این جمله به ما نشان می دهد که انسان هایی مثل امام حسین (ع) را باید الگوی زندگی خود قرار دهیم و هرگز با ستمگران و دشمنان دین مدارا نکنیم تا دین اسلام را زنده نگه داریم.

منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com

مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

نتایج قیام امام حسین (ع)

قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ چه نتیجه ای را بدنبال داشت آیا اگر امام حسین قیام نمی کرد و زنده می ماند و با نرمی و ملایمت کارگزاران حکومتی و دستگاه حاکم را متوجه وظیفه دینی شان می کرد بهتر نبود؟ چرا امام حسین (علیه السلام) وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح دین جدش در زمان حکومت معاویه پس از شهادت برادرش امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ انجام نداد؟ چرا امام حسین بر علیه معاویه قیام نکرد و بر علیه فرزندش یزید قیام کرد ؟

عاشق سرگشته ایم آرام جان گم کرده ایم بلبل گلزار حسینیم آشیان گم کرده ایم مطالب مطرح شده در سوال در واقع چهارتا شبهه و پرسش است:

اما این که: چرا امام حسین ـ علیه السلام ـ در زمان معاویه قیام نکرد؟«امام حسین ـ علیه السلام ـ در دوران یازده ساله امامت خود (۴۹ ـ ۶۰ هجری قمری) هم زمان با حکومت معاویه، تنش های فراوانی با او داشت که مواردی از آن را می توانیم در نامه های امام حسین ـ علیه السلام ـ مشاهده کنیم. امام دریکی از نامه هایش جنایت معاویه، هم چون کشتن برخی از بزرگان شیعه مانند حجر بن عدی ـ عمر و بن حمق را به وی متذکر می شود و حکومت معاویه بر مسلمانان را بزرگ ترین فتنه دانسته و بدین ترتیب مشروعیت حکومت او را زیر سوال برده است».(۱) و این که چرا امام اقدام عملی و قیام در زمان معاویه نکرد علل متفاوتی دارد که برخی از آن ها را می توان از لابلای سخنان امام ـ علیه السلام ـ پیدا کرد و برخی نیز درتحلیل اوضاع آن زمان به خوبی روشن می شود که ما مختصراً تعدادی از آن ها را ذکر می کنیم:

«امام در یکی از جواب های خود به نامه های معاویه خود را پایبند به صلح نامه معاویه با امام حسن ـ علیه السلام ـ معرفی کرده و اتهام نقض آن را از خود دور دانسته است».(۲)

«شخصیت معاویه در نزد مردمان آن زمان که اغلبا عثمانی مسلک بودند به گونه مثبت تلقی می شد که همین امر قیام علیه او را مشکل می ساخت زیرا آنان او را به عنوان صحابی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کاتب وحی و برادر همسر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می شناختند و به نظر آنان معاویه نقش فراوان در رواج اسلام در منطقه شامات و به ویژه دمشق داشته است و چون سنش از امام حسن و امام حسین ـ علیه السلام ـ بیشتر بود. معاویه بر روی این مطالب مانور بیشتری می داد که این مطلب از نامه های او به امامین همامین به خوبی روشن می شود».(۳)

«پس از انعقاد قرار داد صلح گر چه معاویه از هر فرصتی برای ضربه زدن به بنی هاشم به ویژه خاندان علوی استفاده می کرد. اما در ظاهر چنین وانمود می کرد که به بهترین وجه ممکن با این خاندان به ویژه شخص امام حسین ـ علیه السلام ـ مدارا می کند و حرمت آنان را پاس می دارد. این مدارا تا آن جا بود که در آستانه مرگ به فرزندش یزید سفارش امام ـ علیه السلام ـ را نموده و ضمن پیش بینی قیام او از یزید خواست که او را به قتل نرساند».(۴) علّت در پیش گرفتن این سیاست روشن بود زیرا معاویه با انعقاد صلح با امام حسن ـ علیه السلام ـ حکومت خود را در نظرعامه مردم که کم تر قدرت تشخیص و تحلیل داشتند از بحران مشروعیت نجات داد و در بین مردم به عنوان خلیفه مشروع خود را معرفی کرد. اما به هر حال امام حسین ـ علیه السلام ـ در این دوران به طور غیر مستقیم تمام سعی خود را در زیر سوال بردن حکومت معاویه و مبارزه با بدعت هایش می کرد.

شرایط زمانی آن دوران اکثراً به نفع معاویه بود چون که معاویه حاکم بلا منازع جامعه اسلامی بود و مبلّغان او در هر گوشه ای از مناطق اسلامی سیاست های او را تبلیغ می کردند و از او چهره ای مثبت درست کرده بودند و ثبات و استحکام قدرت مرکزی شام و تسلط کامل باند اموی بر مناطق حساس هم چون کوفه و مدینه و سایر مناطق از دیگر نقاط قوّت زمان حکومت معاویه می باشد که امام با در نظر گرفتن این عوامل به خوبی می دانست که در صورت قیام پیروزی در حدّ صفر بوده و هیچ گونه نتیجه معنوی در آینده و آن زمان در بر نخواهد داشت. بنابر این امام خود به خوبی می دانست که در صورت قیام علیه معاویه به ویژه با توجه به سیاست های معاویه افکار عمومی او را یاری نکرده و با توجه به ابزارهای تبلیغاتی حکومت، حق را به معاویه خواهند داد. در حالی که در هنگام قیام علیه حکومت یزید شرایط زمانه کاملاً بر عکس این شرایط بود.

اصولاً معاویه و یزید چه فرقی با هم داشتند؟یزید بن معاویه نه مانند خلفای بنی امیه بود که در بعضی موارد مانند معاویه خود را مقیّد به حفظ ظواهر می کردند نه مثل خلفای بنی عباس که با اظهار دوستی به اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به مطامع خود دست می یافتند. یزید یک انسان بی ایمان، مفسد و فاسقی بود که پلیدی او حتّی بر اطرافیانش پوشیده نبود و این موضوع باعث شد که امام مبارزه مستقیم با یزید را انتخاب کند و از جمله می توان خصایص و رفتار های ننگین یزید بن معاویه به موارد زیر اشاره کرد: الف) در زمان خلافت کوتاه یزید دربارش مرکز فساد و فحشاء و گناه بود و آثار آن در جامعه نیز گسترش یافته بود به گونه ای که به گفته مسعودی در دوران حکومت کوتاه وی، حتّی در محیط مقدّسی هم چون مکه و مدینه جمعی به نوازندگی و استعمال آلات لهو و لعب می پرداختند. ب) عبد الله بن حنظله در بازگشت از سفری که به شام رفته بودند تا از عقاید یزید مطلع شوند چنین نقل می کند: «ما در حالی از نزد یزید بیرون آمدیم که خوف آن داشتیم که بر اثر گناهان فراوان از آسمان سنگ بر سر ما ببارد او مردی است که با مادران و دختران و خواهران زنا می کند وی شراب می نوشد و نماز نمی خواند».(۵)

اما جواب سوال سوم: چرا امام حسین ـ علیه السلام ـ با کاری غیر از قیام و انقلاب، کارگزاران حکومتی را به صورت مسالمت آمیز و ملایمت متوجه اشتباهات شان نکرد؟ برای روشن شدن این مطلب باید نکاتی را متذکّر شویم: ۱٫ رفتار مسالمت آمیز و امر به معروف و نهی از منکر به شیوه هایی غیر از قیام و مبارزه لازمه اش آن است که خود آمر و ناهی، اصل حکومت و زمامداری را قبول کند و به برخی از شیوه های حکومت داری منتقد باشد که در این صورت فرد برای خود لازم نمی داند که بر علیه دستگاه حاکم قیام کند. ۲٫ لازمه قبول کردن هر حکومتی بیعت با حاکم آن حکومت است و معنای بیعت صحیح ابراز آمادگی در فرمان بردن از اوامر خلیفه واقعی و فداکاری در راه انجام اوامر او است. بنابر این باید گفت کسی که اصل یک حکومت را قبول ندارد و آن را خلاف اسلام و استبدادی معرفی می کند و آن را منطبق با وحی الهی نمی پندارد بلکه آن را ناشی از افکار جاهلیت می داند و تمام فسق و فجور و ظلم هایی که در این حکومت اعمال می شود را چگونه می تواند قبول کند تا بعد از آن نوبت به رفتار مسالمت آمیز برسد. حکومتی که اساس آن اشتباه و غاصبانه است دیگر راهی غیر از قیام بر علیه آن نمی ماند. اگر امام ـ علیه السلام ـ با یزید بیعت می کرد امضای قانونی شدن فسق و فجور، تجاهر به منکرات و معاصی، تضییع حقوق، اتّکا به ظالمان، ستمگران و فاسقان و فاجران است و صدور آن از مثل امام حسین ـ علیه السلام ـ امکان شرعی و عرفی و عقلی نداشت. «بیان این نکته لازم است که یزید تصمیم قاطع گرفته بود که با تهدید و یا قتل، اجازه هیچ گونه فعالیت را به دیگران ندهد به طوری که قبل از انتشار خبر مرگ معاویه سعی داشت از امام حسین ـ علیه السلام ـ و عبد الله بن زبیر بیعت بگیرد حتی با تهدید به قتل».(۶) «وقتی ولید استاندار مدینه، امام حسین ـ علیه السلام ـ را به سوی استانداری دعوت کرد و خبر مرگ معاویه را به آن حضرت داد و نامه ای را که یزید برای گرفتن بیعت به او نوشته بود قرائت کرد و امام ـ علیه السلام ـ در آن موقع با سخنانی از بیعت کردن دوری جست و مروان در این هنگام گفت به خدا سوگند اگر حسین در این ساعت بیعت نکند دیگر بر او قدرت نخواهی یافت او را حبس کن و نگذار از این جا خارج شود مگر آن که بیعت کند و یا گردنش را بزن».(۷) (ولی ولید چنین کاری نکرد و نخواست دستش به خون امام ـ علیه السلام ـ آغشته شود). بنابر این با توجه به مطالب قبلی و مطالب فوق به خوبی روشن می شود که یزید از ابتدا قصد قتل امام ـ علیه السلام ـ را داشت چون که به خوبی فهمیده بود امام ـ علیه السلام ـ کسی نیست که حکومت فرد فاسقی چون یزید را قبول کند. پس چگونه با این احوالات کسی که خود شرع ناطق و رفتارش سنّت برای مسلمین است می تواند با این افراد فاسق از راه مسالمت آمیز در بیاید.

وجواب سوال چهارم: نتایج و پیامدهای قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ چه بود و این که اصلاً نتیجه ای هم داشت؟ بهر حق در خاک و خون غلتیده شد تـا بـنـای کـفر از بـرچیـده شـد خـون او تفسـیـر ایـن اسـرار کـرد مـلّـت خوابـیـده را بـیـدار کـرد در بررسی اجمالی پیامدهای عاشورا به این نکته پی خواهیم برد که برخی از آثار و دستاوردهای قیام عاشورا در همان دوران به عرصه ظهور نشست و برخی دیگر به مرور زمان و این که ثمرات و پیامدهایی داشته که تا جهان باقی است آن ها هم وجود دارد.

۱٫ احیای اسلام و آیین حقّبا توجه به مطالب گذشته به خوبی روشن شد که پس از رحلت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در ارزش های دین اسلام شکاف هایی بوجود آمد که اوج این انحرافات و بدعت ها در زمان حکومت معاویه به وقوع پیوست چون او با ظاهر سازی و عوام فریبی که به اعمال خود توانست وجهه شرعی درست کند و همه انحرافات را پوشیده نگه دارد و آن ها را در نظر عوام مردم توجیه کند. شهادت امام حسین ـ علیه السلام ـ و یاران پاکبازش، به احیای آیین محمدّی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ منجر شده و خون پاک ابا عبد الله الحسین ـ علیه السلام ـ درخت اسلام را آبیاری نمود و به رشد و بالندگی امّت اسلامی و بیداری مسلمانان انجامید.

پس از شهادت امام حسین ـ علیه السلام ـ هنگامی که ابراهیم بن طلحه (در مدینه) با امام علی بن حسین ـ علیه السلام ـ رو برو شد (از روی طعنه) گفت: ای علی بن حسین در این نبرد چه کسی پیروز شد؟». امام چهارم ـ علیه السلام ـ فرمود: «اگر می خواهی بدانی پیروزی و غلبه با چه کسی بود به هنگام فرا رسیدن وقت نماز، اذان و اقامه بگو».(۸) امام ـ علیه السلام ـ با این پاسخ به او فهماند که هدف یزید محو اسلام و نام رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بود ولی هم چنان طنین لا اله الاّ الله و محمد رسول الله بر مأذنه ها می پیچید و مسلمانان در همه جا حتّی در شام و پایتخت سلطنت یزید، به یگانگی خدا و رسالت محمّد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ گواهی می دهند. «چون یزید بارها به عدم وجود خدا و رسالت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ اشاره کرده و آن ها را نفی کرده بود.»(۹)

«حسین با قربانی کردن، عزیزترین افراد خود با اثبات مظلومیت و حقانیت خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت و اگر چنین حادثه ای پیش نیامده بود قطعاً اسلام به حالت کنونی باقی نمی ماند و ممکن بود یکباره اسلام و اسلامیان محو و نابود گردند».(۱۰) به صراحت می توان گفت قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ نه تنها آیین پیامبر بزرگ اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را نجات داد بلکه از محو اهداف رسالت سایر انبیاء نیز جلوگیری کرد چرا که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کامل کننده رسالت پیامبران گذشته و خاتم رسولان و دین او خاتم ادیان بود. و در این هنگام است که معنای حدیث نبوی « الحسین منّی و أنا من حسین» فهمیده می شود.

۲٫ الگو سازی برای آزادگان هر چند به ظاهر در عاشورای سال ۶۱ هجری پیروزی از آن یزیدیان بود و نبرد نابرابر کربلا به نفع جبهه باطل به پایان رسید. ولی در نگاه عمیق، پیروزی حقیقی متعلّق به امام حسین ـ علیه السلام ـ و یاران او بود. چرا که آن حضرت در آن حادثه و قیام ، راه و رسمی ماندگار به یادگار گذاشت و با خون سرخش مکتبی را برای مسلمانان بلکه همه آزادگان جهان بنا نهاد که تا همیشه تاریخ باقی است و سرمشق حق طلبان عالم است. قیام امام ـ علیه السلام ـ به جهانیان آموخت که باید در برابر ظلم و ظالم ساکت نماند و تا آخرین قطره وجود با آن ها مبارزه کرد که در این جا ما برای روشن تر شدن مطلب نمونه هایی از قیام های مردمی را که با الهام گرفتن از قیام عاشورا به وقوع پیوسته اند را می آوریم: ۱٫ قیام مردم هند در مقابل استعمارگران انگلیس: مهاتما گاندی رهبر استقلال طلب کشور هندوستان در گفتار تاریخی خود چنین می گوید: من برای مردم هند چیز تازه ای نیاورده ام، فقط نتیجه ای را که از مطالعات و تحقیقاتم درباره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا بدست آورده ام ارمغان ملّت هند کردم اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی پیمود».(۱۱) ۲٫ پیروزی مردم ایران در بر چیدن بساط ظلم و بیداد گر نظام استبدادی ۲۵۰۰ ساله و حماسه غرور آفرین هشت سال دفاع مقدّس. ۳٫ مجاهدت های جوانان جان بر کف و رشید حزب الله لبنان در مقابل رژیم سفّاک و تا به دندان مسلح صهیونیستی، و ده ها نمونه دیگر که در تاریخ کشورها موجود می باشد که همه آن ها به خاطر تأسی و الگو پذیری از نهضت امام حسین ـ علیه السلام ـ به وقوع پیوسته اند.

۳٫ قیام های خونین پس از حادثه عاشوراانتشار اخبار کربلا تأثیر عجیبی در میان مسلمانان گذاشت. از یک سو اوج مظلومیت امام حسین ـ علیه السلام ـ و یارانش و نهایت قساوتی که در شهادت آنان و اسارت خاندان پاکش آشکار گردید سبب نفرت مسلمانان از دستگاه خلافت اموی شد. که در پی آن قیام های خونین برپا شد که نتیجه شان به سرکوبی حکومت ظالمانه بنی امیه گشت از جمله آن قیام ها می توان به قیام توابین ـ قیام مختار ـ قیام های مردم مدینه اشاره کرد. امام حسین ـ علیه السلام ـ با قیام خود توانست نقاب توجیه آمیزی که معاویه به حکومت بنی امیّه درست کرده بود را بردارد و مردم را به خیانت هایی که این خاندان به اسلام کرده اند را آشکار سازد که پس از آن وظیفه مردم است که از این فرصت استفاده کرده و حقّ را از ناحقّ تشخیص دهند و اگر مردم در تشخیص آن اشتباه کنند دیگر جای سؤال و اشکالی بر اصل وجودی قیام وارد نمی شود.

نتیجه گیری:

امام حسین ـ علیه السلام ـ توانست با قیام خود چهره باطل حکومت بنی امیّه را روشن سازد و درس آزادگی و شهادت طلبی به جهانیان بیآموزد و باعث احیاء آیین حقّ و جلوگیری از محو شدن هدایت الهی در آن زمان شد و بروز انحرافاتی درزمان های بعد از آن هم در اثر ساده لوحی مردم و پراکندگی آنان از کشتی نجات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می باشد چنان چه می توان برای آن مثال های فراوانی را در همین زمان معاصر و امروزی پیدا کرد. ظلم بر محو عدالت سخت می کوشد هنوز ظالم از خون دل مظلـوم می نوشـد هنـوز تا عدالت را کند جاوید در عالم حـسـیـن خون پاکش بر بساط ظلـم می جوشد هنوز.

پی نوشت ها:

دینوری، ابن قتیبه کتاب الامامه و السیاسه، ج اول، ص ۱۸۰٫ ۲٫ موسوعه کلمات الامام الحسین ـ علیه السلام ـ، ص ۲۳۹٫ ۳٫ اصفهانی، ابو الفرج ، کتاب مقاتل الطالبین، ص ۴۰٫ ۴٫ دینوری، احمد بن داود، کتاب الاخبار الطول، ص ۵۴٫ ۵٫ داودی، سعید و رستم نژاد، مهدی، عاشورا، چاپ چهارم، انتشارات امام علی ـ علیه السلام ـ، ۱۳۸۶، ص ۲۱۵ ـ ۲۱۷٫ ۶٫ اقتباس از کتاب پرسش ها و پاسخ ها، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه، ص ۱۰۰٫ ۷٫ الیعقوبی احمد بن محمد بن واضح، تاریخ یعقوبی، بیروت، انتشارات دار صادر، ج ۲، ص ۱۵٫ ۸٫ مجلسی ، بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۷۷٫ ۹٫ سعید داودی، مهدی رستم نژاد، کتاب عاشورا، انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب ـ علیهم السلام ـ.، ص ۱۰۷٫ ۱۰٫ هاشمی نژاد، عبد الکریم، درسی که حسین به انسان ها آموخت، آستان قدس رضوی، ص ۲۸۴٫ ۱۱٫ ویژه نامه جام جم درباره عاشورا، اسفند ماه، سال ۱۳۸۳٫

منبع مطلب : farsi.al-shia.org

مدیر محترم سایت farsi.al-shia.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

نگاهی به نتایج قیام امام حسین(ع) - ایسنا

قیام امام حسین در برابر یزید چه نتایجی داشت؟کلاس ششم

قیام عاشورا اگرچه در ظاهر با شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران ایشان و به اسارت گرفته شدن زنان و فرزندان به پایان رسید اما پس از اندکی بر همگان آشکار شد که پیروز واقعی و نهایی این قیام امام حسین(ع) بوده است و ایشان به همه آن نتایجی که از این قیام مد نظر داشتند دست پیدا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان این‌که «نتایج به دست آمده از این قیام نشان داد که مغلوب واقعی یزید و بنی امیه بوده‌اند» اظهار کرد: اولین نتیجه این قیام علو درجه و مقام امام حسین علیه‌السلام نزد خداوند است. امام حسین علیه‌السلام با تسلیم شدن محض در مقابل مشیت الهی و نشان دادن صبر و رضای کامل به چنان مقامی رسید که به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله برای ایشان درجه‌ای است که احدی از مخلوقات به آن نمی‌رسد و برای حسین علیه‌السلام درجه‌ای است که او شفاعت می‌کند و شفاعت او پذیرفته می‌شود و مهدی از فرزندان اوست.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در همین دنیا نیز امام حسین علیه‌السلام دارای ویژگی‌هایی شده است که خاص ایشان است.

این مدرس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: از جمله این موارد این است که خاک تربت ایشان شفا قرار داده شده است و زیارت ایشان حتی در صورت وجود خطر نیز مستحب است و بر آن تاکید فراوان شده است. زیارت ایشان در مهمترین مناسبت‌های دینی همچون عید فطر، قربان، شب‌های قدر و... لازم دانسته شده است و در برخی روایات زیارت کربلا افضل از حج و عمره مستحبی قرار داده شده است. اینها قطره‌ای از دریای عظمت امام حسین علیه‌السلام است که کسی در آنها با ایشان شریک نیست.

مروی عنوان کرد: دومین دست‌آوردی که قیام امام حسین علیه‌السلام به دنبال داشت باطل کردن نقشه‌های بنی‌امیه در نابودی و تخریب اسلام بود. این برنامه‌ها که از روزهای پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله شروع شده بود در زمان معاویه و یزید به اوج خود رسید و دیگر آنها ابایی از بیان علنی آن نداشتند. آنچنان که یزید به عنوان خلیفه مسلمانان رسما شرب خمر می‌کرد و مردم مجبور بودند برای بیعت و وارد شدن به دربار او اول با بوزینه او بیعت کرده و دست بدهند و بعد به درگاه او وارد شوند. به گفته عبداللَّه بن همان السلولی در شعری : فَاِن تَأتو برَملَةٍ او بهِندٍ نُبایِعُها أمیرَةً مؤمِنیناً، هر کس را می‏‌خواستند بر آن‏ها حاکم می‏‌ساختند و اگر زنان بنی‏‌امیه یا بوزینگان یزید را هم نامزد حکومت می‏‌کردند کسی از بیعت سر بر نمی‏‌تافت!

مروی اضافه کرد: اسلام مسخ شده توسط بنی‌امیه که همراه با جعل حدیث اعتقادات اساسی اسلام را به نابودی کشانده بود تنها وسیله‌ای برای توجیه فساد و ظلم و ستم حاکمان بنی امیه شده بود. در این اوضاع بود که امام حسین علیه‌السلام در پاسخ به درخواست بیعت فرمود: وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّةُ برَاعٍ مِثْلِ یَزید (اللهوف، ص‏24)

وی افزود: شهادت امام حسین علیه‌السلام چهره واقعی این اسلام مسخ شده را به همه مردم نشان داد و با افشاگری‌های امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام الله علیه دیری نپایید که قیام‌های مسلحانه علیه بنی امیه در گوشه و کنار سرزمین‌های اسلامی به وقوع پیوست و باعث نابودی آن شد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد : مهمترین آروزی معاویه به عنوان کسی که بیشترین تلاش‌ها را در به وجود آوردن سلطنت اموی داشت این بود که بتواند خلافت و سلطنت را در خاندان خود موروثی کند و کم کم با تغییر باورهای دینی مردم به این آروز هم دست پیدا کرده بود تا آنجا که یزید در ابتدا توانست با تبلیغات خود قیام امام حسین علیه‌السلام را شورش علیه خلیفه بر حق رسول الله معرفی کند.

مروی گفت: اما شهادت آن حضرت ناگهان مانند طوفانی تمام پایه‌های حکومت بنی امیه را در نوردید و باطل بودن آن را به همه نشان داد. تا آنجا که معاویه بن یزید پس از مرگ پدرش اعلام کرد که خلافت حق بنی امیه نیست و از آن خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله است و خودش نیز از آن انصراف داد.

این مدرس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: مستشرق آلمانی «ماربین» می‏‌گوید: بزرگترین غلط‌های سیاسی امویین که اسم و رسم آنها را از صفحه عالم محو ساخت، کشتن حسین - علیه‏السلام – بود محکومیت بنی‏‌امیه در افکار مسلمین برای آینده اسلام بسیار مفید شد، زیرا بنی‏‌امیه از اینکه بتوانند منافقانه و از پس پرده به اسلام ضربه بزنند مأیوس شدند و مردم آنها را شناختند و کشته شدن حسین - علیه‏السلام - و اسیر کردن خاندان پیامبر، بنی‏‌امیه را رسوا ساخت و پس از آن، همکاری و نزدیک شدن به آن‏ها سبب بدنامی و ننگ می‏‌شد.

وی اظهار کرد: قبل از قیام امام حسین علیه‌السلام جو تزویر و ترس چنان جامعه اسلامی را فرا گرفته بود که مردم به هر ذلتی تن می‌دادند که نمونه‌هایی از آن گذشت. خفقان شدید و ترس مردم از اعتراض کردن جامعه را تبدیل به یک جامعه مرده کرده بود اما پس از قیام امام حسین علیه‌السلام ناگهان صدای اعتراض از دربار اموی و دیگر مناطق به پا خاست و مردم جرات اعتراض پیدا کردند.

این پژوهشگر دینی عنوان کرد: یکی از کارهایی که بنی امیه انجام دادند این بود که خود را به عنوان اهل بیت پیامبر(ص) معرفی کرده و در مقابل بنی هاشم را بعنوان کسانی که با دین بازی کرده و از راه پیامبر صلی الله علیه و آله خروج کرده‌اند معرفی می‌کردند تا آنجا که مردم با نیت دفاع از اسلام و قرآن به جنگ امام حسین آمده بودند و حتی در این راه قصد قربت کرده بودند اما پس از حادثه کربلا و با افشاگری‌ها و تبلیغات گسترده امام سجاد صلی الله علیه و آله و حضرت زینب سلام الله علیه محبت مردم به اهل بیت روز به روز بیشتر شد و مردم آنها را مرکز انقلاب‌ها و حرکت‌های ضد بنی امیه خود معرفی می‌کردند حتی بنی عباس نیز در ابتدای امر به نام اهل بیت و با شعار بازگرداندن حق به آنان قیام کردند و از علاقه مردم به اهل بیت سوء استفاده کردند.

وی افزود: اینها گوشه‌ای از نتایج این قیام بود که در کربلا به ظاهر شکست خورد ولی بالاتر از سرزمین و حکومت ظاهری قلب‌های مردم آزاده جهان را فتح کرد و هیچگاه نیز نابود نخواهد شد.‌

انتهای پیام

منبع مطلب : www.isna.ir

مدیر محترم سایت www.isna.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

دانلود برنامه مخصوص اندروید

دانلود برنامه مخصوص اندروید

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب

مطالب تصادفی