دسته‌بندی‌ها

  • منتشر شده در شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۲
بنی ادم اعضای یک پیکرند که درآفرینش ز یک گوهرند معنی

بنی ادم اعضای یک پیکرند که درآفرینش ز یک گوهرند معنی را از سایت نکس ایران دریافت کنید.

معنی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند

بنی ادم اعضای یک پیکرند که درآفرینش ز یک گوهرند معنی

معنی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند

برای این ساعت در مجله آنلاین زندگی با عنوان معنی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند در خدمت شما دوستان گرامی هستیم .

شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند یکی از شعرهای معروف و زیبای ایرانی است که توسط سعدی سروده شده است .

این شعر همچنین به زبان های دیگر نیز ترجمه شده است .

{ به بازوان توانا و قوت سر دست خطاست پنجه مسکین ناتوان بشکست }

اگر توانایی و قدرت دارید کار اشتباهی است به زیر دستان خود ستم کنید .

{ نترسد آن که بر افتادگان نبخشاید که گر ز پای در آید کسش نگیرد دست }

کسی که به دیگران و هم نوعان خود کمک نکند ، اگر به مشکلی هم برخورد کند ، کسی دست او را نمیگیرد و به او کمک نمیکند .

{ هر آن که تخم بدی کشت و چشم نیکی داشت دماغ بیهده پخت و خیال باطل بست }

کسی که در حق دیگران بدی می کند و انتظار دارد با او خوب رفتار شود ، سخت در اشتباه است و خیال باطل میکند .

{ ز گوش پنبه برون آر و داد خلق بده وگر تو می ندهی داد روز دادی هست }

از گوش خود پنبه را بیرون آور و حق دیگران را بده وگرنه در آخرت باید حق دیگران را پس بدهی .

{ بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند }

همه مردم در دنیا مانند اعضای یک بدن هستند و همگی از یک گوهر آفریده شده اند .

{ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار }

اگر یکی از اعضای بدن ، با مشکلی مواجه شود ، در کار بقیه اعضا هم مشکل ایجاد میشود .

{ تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی }

تو که ناراحتی و غم دیگران برایت مهم نیست ، نمیشود اسم تو را انسان گذاشت .

بنی ادم اعضای یک پیکرند که درآفرینش ز یک گوهرند معنی

معنی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند

این مطلب از دسته شعر برای شما عزیزان گردآوری شده است .

منبع مطلب : farsiha.ir

مدیر محترم سایت farsiha.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

تفسیر شعر بنی آدم سعدی

ناقص بودن معنی شعر «بنی آدم»

سعدی می‌گوید:

بنی آدم اعضای یک پیکرند  که در آفرینش ز یک گوهرندچو عضوی به درد آورد روزگار  دگر عضوها را نماند قرارتو کز محنت دیگران بی غمی  نشاید که نامت نهند آدمی

ین شعر سعدی که به حق در سطح بسیار عالی تشخیص داده شده‌است، عین ترجمه یک حدیث نبوی است، منتها کمی ناقص است و به کمال اصل حدیث نیست. حدیث نبوی این است: مؤمنان مانند اعضای یک اندام اند، هرگاه عضوی به درد آید، دیگر اعضا با تب و بی خوابی با او همدردی می‌کنند... ولی پیغمبر وقتی می‌فرماید: [مَثَل مؤمنین] مَثَل یک پیکر است، توجه دارد که پیکر روح می‌خواهد. یک روح باید وجود داشته باشد تا همه اعضا را «او» کرده باشد و بعداً «ما» شده باشند. آیا اگر جسد مرده باشد و شما یک عضو را قطعه قطعه کنید، سایر اعضا حس می‌کنند؟ نه، چون روح وجود ندارد. این روح است که همه مؤمنین را یکی کرده‌است. چون اینها در آن روح یکی هستند، «ما» شده‌اند و با یکدیگر همدردی دارند. آن روح، ایمان است؛ همان کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ است. چون مؤمنین ایمان دارند و کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ بر آنها حکمفرماست، «من»های آنها «او» شده‌است و طبعاً همدل و همدرد هستند. اما انسانها بدون «کلمه سواء» این طور نیستند. پیغمبر فرمود «مؤمنین» یعنی آنها که در یک روح شریکند و آنها که کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ بر آنها حکمفرماست. سعدی اشتباه کرده که گفته‌است: بنی آدم اعضای یکدیگرند. بنی آدم تا آن کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ بر آنها حاکم نباشد، هرگز اعضای یک پیکر نمی‌توانند باشند و نیستند. دروغ (: اشتباه) است که بنی آدم اعضای یکدیگرند. آیا آمریکایی‌ها و ویتنامی‌ها بنی آدم هستند یا نیستند؟ هردو بنی آدم اند، ولی دروغ است که بنی آدم اعضای یک پیکرند. بنی آدم هرگاه یک روح و یک ایمان بر آنها حاکم شد، یعنی وقتی که «من»های ایشان در یک «او» و در یک ایمان حل شد و «من» برایشان باقی نماند، با یکدیگر همدردی دارند. در آن وقت است که:چو عضوی به درد آورد روزگار  دگر عضوها را نماند قرار

http://fa.wikipedia.org/wiki/مرتضی_مطهری

منبع مطلب : ensansaz.blogfa.com

مدیر محترم سایت ensansaz.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب

مطالب تصادفی