دسته‌بندی‌ها

  • منتشر شده در پنجشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد میشود

چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد میشود را از سایت نکس ایران دریافت کنید.

چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد میشود؟

چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد میشود

چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد میشود؟

حضرت محمد صلی الله علیه و آله پس از مبعوث شدن و رسالت یکتاپرست بودند آنگونه که حضرت علی (ع) فرموده اند : «از روزی که پیامبر از شیر گرفته شد خدا او را با بزرگترین فرشته قرین و همراه ساخت تا به وسیله آن فرشته بزرگواریی‏ها را بپیماید و به نیکوترین اخلاق، آراسته گردد.» بنابراین پیامبر اکرم قبل از بعثت، مراحلی از نبوت را دارا بوده است و به نوعی با پروردگار و دنیای غیب ارتباطاتی داشته است چنانچه حضرت یحیی و حضرت عیسی (ع) در دوران کودکی به مقام نبوت رسیده و با جهان غیب ارتباط داشته‏ اند. پیامبر اکرم قبل از رسالت معمولا غار حرا در مکه را برای عبادت و مناجات با خدا انتخاب می نمودند و از همان زمان عبد الله یعنی بنده ی خداوند یکتا و یگانه بودند و فقط او را می پرستیدند. یعنی زمانیکه هنوز پیامبر به رسالت برگزیده نشده بودند و به مقام پیامبری نائل نشده بودند مقام بندگی خدا (عبد) را داشتند.

مرحوم علامه طباطبایی هم با اشاره به عبد بودن پیامبر در کتاب سنن‌ النبی در حالات و اخلاق پیامبر نقل می‌کند که برخورد ایشان با مردم “عبد گونه” بوده است.تعبیر عبد، در سوره‌های متعددی از قرآن کریم، درباره پیامبر اعظم آمده است. از جمله: سوره انفال آیه ۴۱، سوره اسراء آیه ۱، سوره کهف آیه ۱، سوره فرقان آیه ۱ و…

وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ یَدْعُوهُ کَادُوا یَکُونُونَ عَلَیْهِ لِبَدًا (آیه ۱۹ سوره جن)

و اینکه هنگامی که بنده خدا، محمّد (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) به عبادت برمی‌خاست و او را می‌خواند، گروهی پیرامون او بشدّت ازدحام می‌کردند!»

سُبْحَانَ الَّذی أَسْرَیٰ بعَبْدهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِد الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِد الْأَقْصَی الَّذی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ (آیه ۱ سوره اسراء)

پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی که گرداگردش را پر برکت ساخته‌ایم برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست‌.»

قرآن در ستایش انبیا، بعد از کلمه «عبد» و یا قبل از آن، نام خاص انبیا را می‌برد؛ مانند: «عَبْدَنا أَیُّوب» و «عَبْدَنا داوُد» ولی درباره پیامبر خاتم (ص)، این کلمه همواره به صورت مطلق و بدون ذکر نام، یا قرینه دیگری، به کار رفته است. در قرآن کریم، در هیچ موردی کلمه «عبد» بدون اسم یا قید ذکر نشده است، جز در مورد پیامبر خاتم (ص). این شیوه بیان، نشان‌گر عبد مطلق بودن پیامبر (ص) است. عبد و بنده الهی بودن، از ارزش‌های والای انسانی است؛ بلکه والاترین ارزش انسانی است. عبودیت، مقدمه پرواز و عروج است و بدون خروج از صفات رذیله و کسب صفات فضیلت، امکان ندارد. لذا کمال عبودیت، که به مفهوم کمال رهایی از غیر خداست، از مختصات پیامبر (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) است.

پس پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد یاد می شود چرا که از همان ابتدا به مقام رسالت مبعوث نشده بود تا رسول یاد شود. تا اینکه در بیست و هفتم رجب که با روز نوروز مطابق بود با دریافت ایات آغازین سوره علق به رسالت مبعوث شدند و نزول آیات قرآن که معجزه جاوید آن حضرت است آغاز گردید. به هنگام بعثت چهل سال از سن آن حضرت می گذشت. از آن زمان به بعد پیامبر اکرم با لقب رسول یاد میشود. رسول الله به معنای کسی که رسالتی از جانب خداوند بر عهده اوست و کسی که باید مسئولتی خدایی را انجام بدهد.

بنابراین علت این موضوع که پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد میشود این است که ایشان از ابتدا رفتاری عبد گونه داشته و یکتا پرست بوده اند و در سن ۴۰ سالگی به مقام رسالت برگزیده شده و رسول الله شدند.

در موج باز بخوانید :

منبع مطلب : mojbaz.com

مدیر محترم سایت mojbaz.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

تحقیق درباره چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و بعد با لقب رسول الله یاد می شود ؟ + دانلود فایل بصورت PDF

چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و بعد با لقب رسول الله یاد می شود ؟

عبد به چه مفهوم است؟ در زمان حیات پیامبر (ص) عبد به چه کسانی اطلاق می‌شد؟

اگر به ما عبد به همان مفهوم رایج در زمان نبی‌اکرم (ص) بگویند غرور ما جریحه‌دار نمی‌شود؟ این موضوع قابل تعمق و بررسی است. مرحوم علامه طباطبایی در کتاب سنن‌النبی روایت معتبری را در حالات و اخلاق پیامبر نقل می‌کند که برخورد ایشان با مردم عبد گونه بوده است. آیا شأنیت و کفویت برای پیامبر مطرح نبوده است؟ می‌بینم مادر پنج یا شش امام معصوم (ع) شیعیان کنیز بوده‌اند. ]آیا کنیز در آن زمان به مفهوم کلفت بوده یا خیر؟ معلوم نیست زیرا کلفت مالک نفسش است ولی کنیز اینگونه نیست[. معاذ الله آیا شأنیت و کفویت برای امامان مطرح نبوده است؟

از القاب و عناوینی که در قرآن به پیامبر نسبت داده شده است عبد بودن است.

(سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله)

آیا این اخلاق در حیطه فعالیت ما حل شده است؟

اگر بتوانیم از بندهای شیطان درونی رهایی یابیم و در فضای باز و آزاد قرار گیریم شاید ما هم چنین خصوصیتی پیدا کنیم.

ممکن است این سئوال مطرح باشد که این ویژگی، مخصوص پیامبر اکرم (ص) است چه ارتباطی با ما دارد؟ باید گفت: پیامبر اسوه است ]لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه[ به خصوص برای ما که مبلغیم. همانگونه که پیامبر مبلغ بود ]و ما علی‌الرسول الا البلاغ[.

کونوا دعاه النّاس بغَیر السنتکم. رساندن پیام تنها با گفتار نیست بلکه رفتار ما باید مؤید گفتارمان باشد.

وقتی قال‌الصادق(ع) می‌گوئیم مردم به رفتار ما در گذشته و حال توجه دارند و نحوه زندگی ما در محیط اداری و خانوادگی به ذهنشان خطور می‌کند. لذا داشتن القاب پیامبر (ص) که در قرآن و روایات ذکر شده، ضروری است. به خصوص قرآن که قطعی الصدور است. توجه نمائیم که پیامبر (ص) چه خصوصیاتی داشته که با دارا بودن آنها، مبلغ خوبی بوده است.

اما از القاب پیامبر رسول الله هم بوده چرا پیامبر بعد از عبد الله بودن رسول الله شده.

رسول الله به معنای کسی که رسالتی از جانب خداوند بر عهده اوست و کسی که باید مسئولتی خدایی را انجام بدهد. پس از مبعوث شدن محمد به پیامبری وی از جانب خدا مسئول تبلیغ دین اسلام گردید.

پیامبر اکرم در سه مرحله به ابلاغ رسالت پرداخت:

دعوت سری که اولین مرحله دعوت ایشان بود

دعوت خویشان و نزدیکان که با نزول آیه انذار صورت گرفت و به یوم الدار معروف است. و در آن روز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ، حضرت علی (علیه السلام) را به جانشینی خود انتخاب کرد.

دعوت علنی

سابقین در اسلام

تخستین زنی که به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) ایمان آورد ، همسر ایشان ام المؤمنین خدیجه (سلام الله علیها) بود و پس از ایشان نخستین مردی که ایمان آورد، علی بن ابی طالب (علیه السلام) بوده است.

مبارزات اشراف قریش با پیامبر اسلام

مبارزات قریش با رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم) می توان در چهار بخش تقسیم بندی کرد:

سازش و تطمیع

برخوردهای روانی

آزارهای جسمانی

برخوردهای علمی

محمد با تلاش بسیار پیام های الهی را به گوش مردم می رساند و رسالت خود را به بهترین نحو ممکن اجرا میکیرد وی همچنان که عبدالله (به معنای عبد خدا بود) رسول الله به معنای کسی که رسالتی بزرگ بر دوش دارد هم بود.

بنابر این حضرت محمد از عبد الله به لقب رسول الله یاد میگردد.

منبع مطلب : cofelink.com

مدیر محترم سایت cofelink.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و بعد با لقب رسول الله یاد می شود؟

چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و بعد با لقب رسول الله یاد می شود ؟

ابتدا باید گفت عبد به چه مفهوم است؟ در زمان حیات پیامبر (ص) عبد به چه کسانی اطلاق می‌شد؟

اگر به ما عبد به همان مفهوم رایج در زمان نبی‌اکرم (ص) بگویند غرور ما جریحه‌دار نمی‌شود؟ این موضوع قابل تعمق و بررسی است. مرحوم علامه طباطبایی در کتاب سنن‌النبی روایت معتبری را در حالات و اخلاق پیامبر نقل می‌کند که برخورد ایشان با مردم عبد گونه بوده است. آیا شأنیت و کفویت برای پیامبر مطرح نبوده است؟ می‌بینم مادر پنج یا شش امام معصوم (ع) شیعیان کنیز بوده‌اند. ]آیا کنیز در آن زمان به مفهوم کلفت بوده یا خیر؟ معلوم نیست زیرا کلفت مالک نفسش است ولی کنیز اینگونه نیست[. معاذ الله آیا شأنیت و کفویت برای امامان مطرح نبوده است؟

از القاب و عناوینی که در قرآن به پیامبر نسبت داده شده است عبد بودن است.

(سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله)

ممکن است این سئوال مطرح باشد که این ویژگی، مخصوص پیامبر اکرم (ص) است چه ارتباطی با ما دارد؟ باید گفت: پیامبر اسوه است ]لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه[ به خصوص برای ما که مبلغیم. همانگونه که پیامبر مبلغ بود ]و ما علی‌الرسول الا البلاغ[.

کونوا دعاه النّاس بغَیر السنتکم. رساندن پیام تنها با گفتار نیست بلکه رفتار ما باید مؤید گفتارمان باشد.

اما از القاب پیامبر رسول الله هم بوده چرا پیامبر بعد از عبد الله بودن رسول الله شده.

رسول الله به معنای کسی که رسالتی از جانب خداوند بر عهده اوست و کسی که باید مسئولتی خدایی را انجام بدهد. پس از مبعوث شدن محمد به پیامبری وی از جانب خدا مسئول تبلیغ دین اسلام گردید.

پیامبر اکرم در سه مرحله به ابلاغ رسالت پرداخت:

دعوت سری که اولین مرحله دعوت ایشان بود

دعوت خویشان و نزدیکان که با نزول آیه انذار صورت گرفت و به یوم الدار معروف است. و در آن روز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ، حضرت علی (علیه السلام) را به جانشینی خود انتخاب کرد.

دعوت علنی

بنابر این حضرت محمد از عبد الله به لقب رسول الله یاد میگردد.

منبع سایت http://psdkart.ir

منبع مطلب : daneshjooqom.4kia.ir

مدیر محترم سایت daneshjooqom.4kia.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب

مطالب تصادفی